«Sex og singelliv»-boblen

Tro det eller ei, men jeg har faktisk blitt litt klokere de siste ukene. Kommentarene til denne bloggen har lært meg mye. Før kjente jeg bare en levd virkelighet som singel. Nå har jeg fått innsikt i levende forestillinger om singellivet.

Som at det urbane singellivet er en eneste stor paringslek der hverdagene går med til å gjøre seg deilig, drikke seg full på rosa drinker, vifte litt med baken eller vise silikonpuppene for deretter å rive med seg et prakteksemplar og ha sex i nærmeste skap, svømmebasseng eller under et laken – før man bytter partner neste dag.

Eller at vi bruker dagene på inntak av kaffe latte/macchiato, samt designerskoshopping mellom solariumsslagene. Ut over det gjør vi visst ikke annet enn å tenke på oss selv og neste ligg.

Jeg skjønner at mange forveksler singellivet med «Paradise Hotel».

De eneste andre single man ser på norske skjermer er de jordnære og joviale bøndene som søker kjærligheten – samt en og annen jente fra Toten.

MTV har gjort et forsøk på å vise fram single i serien «Date my Mum», der mødre selger inn døtrene sine som villige bimboer til fremmede fyrer. Og nylig kjørte TV3 bootcampen «Tough Love» der ti «kravstore, krevende og uforbederlige» single damer lærte hvordan de skulle skjule sine lyter for å fange en mann.

Så joda, det er noen rollemodeller å ta av.

Mitt singelliv falmer en smule i sammenligning.

Fredag dro jeg på fest. Var så sliten etter overtidsuken at jeg gikk hjem før hun gravide på festen som drakk Munkholm.

Lørdag skulle jeg ut med ei flerbarnsmor og en nysingel kamerat jeg ikke hadde sett på lenge. Vi kom helt til køen på utestedet før han snudde til fordel for en «bootycall». Småbarnsmoren og jeg skeiet ut med én mojito før vi tok taxi hjem.

Søndag så jeg fire filmer.

Mandag shoppet jeg nye sokker. Singeltilstanden min har smittet over på de sorte sokkene mine. Det var ingen par igjen i skuffen.

Tirsdag og onsdag vasket jeg opp og vasket tøy.

Torsdag var jeg faktisk på kafé for å møte ei venninne. Men jeg drikker ikke kaffe, så boller og brus ble valgt.

Kanskje bør også vi single kreve å bli mer realistisk representert på skjermen? Bare synd ingen ville fått innfridd sine forvrengte forventninger.

Og det hadde blitt utrolig dårlig TV.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

91 kommentarer

  1. Nei, virkeligheten er nok svært annerledes enn det fremstilles i media. Men, sex kan du få hele uka, og det uten silikonpupper, sprettrumpe eller peroxydsveis. Bare lag deg en profil på nettet og “VIPS!” har du beilere som alle er villige til å komme på kort varsel. Det kalles kåthet og glede, men minner heller om en form for gratisprostitusjon der bruk og kast er det viktige. Og menn gir helt doffen i hvem/hva de nedlegger, bare de ligger på noe. De fleste damene er mer på følelsessida, de ønsker å bli “sett”. En singel jente/dame shopper nok heller sokker og venter på noe interessant, eller søker selskap i vennekretsen. Tar det daglige med det kjedelige pg svelger noen kameler. Jeg er ikke den som liker moralprekener, vi trenger sex og erotikk, men når den kyniske og følelseskalde underholdningsindustrien fremstiller oss som produkter du kan plukke fra en hylle, da brister nok manges illusjoner. Ja, singellivet er både vondt og godt. Men det er som været: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Make the best of it :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    writella - 18. juni, 2010 at 11:28
  2. Til Ingvill: Synes innlegget ditt var treffende og antagelig ganske riktig i forhold til hvordan veldig mange oppfatter og har den i singeltilværelsen! Ønsker deg en strålende singel-helg!

    Men jeg blir provosert av kommentaren til writella!
    Du, writella, presterer i en setning å dra absolutt alle menn ned i søla.
    Jeg er absolutt ikke en av de mennene som gir F. i hvem jeg ligger med. Når man ser den ekstremt arrogante holdningen (fra begge kjønn!!!) til sjekking som foregår på utestedene blir jeg nesten kvalm. Jeg trenger en dame som er noe å snakke med når man våkner opp dagen etter. One-night stands har aldri vært en del av mitt vokabular og kommer heller ikke til å bli det. For meg er sex en privatsak mellom to mennesker som har mer følelser for hverandre enn kun den rent fysiske tiltrekningen. Så writella, vær så vennlig å se deg om når du går ut av døren. Det er andre menn der ute enn de du tydeligvis har møtt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    sinnamann - 18. juni, 2010 at 11:50
  3. Hei Ingvill,
    Mye er vel også hva du gjør ut av det selv også. Når jeg var singel (etter å ha gjort det slutt med en gutt i nesten 8 år) – var vel ca 26 år da tenker jeg (nå er jeg 32 og er forlovet). Hadde jeg det utrolig gøy. Var mye ute og møtte venner og mange andre som jeg ble kjent med. Nettet er jo også en veldig bra ting også for å møte den potensielle kjæresten eller bare nye venner. Anbefaler match.com :)
    Og som writella skriver over her “sex kan du få hele uka” ;) Ha det moro og nyt singellivet. Regner jo med at du gjør det da, men synes det hørtes litt trist ut egentlig. Ha en flott helg :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Marie - 18. juni, 2010 at 11:50
  4. Flott blogg dette, må bare gi deg skryt der.
    Det som overrasker meg med folk flest, det er at det er så lett å bryte opp et forhold. Det virker som om bagateller er åraken til det meste, og da snakker jeg ikke om det at det akn være “1000 småting” som får bobla til å sprekke, nei det går på ting som man lett kunne pratet om og fort funnet en løsning på sammen. Få jeg kjenner gjør det i dag har jeg inntrykk av. Men jeg er motsatt, og jeg er også snill faktisk. :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bernt - 18. juni, 2010 at 11:59
  5. Jepp, vi mannfolk gir jo totalt blaffen i hvem vi stikker saken vår i, det er jo en velkjent sannhet og ingen vrangforestilling a la singeloppfattelsen.

    Men hey, selv om single karikeres så er dere jo ikke alene om det. Married life blir jo heller ikke framstilt helt virkelighetsnært i våre elskede medier, enten det nå gjelder frekvens på seksuelle aktiviteter, hamstring av materielle goder, håpløshet i oppdragelse av barn etc. Dramaseriene er vel knapt noe bedre. Tør jeg nevne Frustrerte fruer?

    Nei, skal man lære noe om verden, bør man finne det ut selv. Lykke til med singeltilværelsen, ser ut som du har det meste under kontroll.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tied Knot - 18. juni, 2010 at 11:59
  6. Ja du Ingvild, jeg trekker på smilebåndet mere enn 1 gang når jeg leser dette. Og du er drivende god til å skrive om akkurat dette emnet:) Litt overrasket(not) over at singellivet ikke har endret seg siden jeg selv var det for noen år siden – men akk, vi moderne mennesker i vesten drives jo stadigvekk at slik media presenterer verden for oss. Skal ikke kaste stein i noens glasshus, blir (nesten) like påvirket jeg også. Forøvrig en MEGET god kommentar av writella, I`ll sign on that!
    God “singel livs” helg til deg Ingvild!;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    mrgroovy - 18. juni, 2010 at 12:13
  7. How low can you go?

    “Men, sex kan du få hele uka, og det uten silikonpupper, sprettrumpe eller peroxydsveis. Bare lag deg en profil på nettet og “VIPS!” har du beilere som alle er villige til å komme på kort varsel.”

    “Men det er som været: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.”

    Jaha ja…så du kan få sex hele uka bare du nøyer deg med gamle griser fra nettet??

    Jeg håper jeg aldri synker så lavt!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    anna - 18. juni, 2010 at 12:36
  8. “singel” er det store moteordet nå. du rir på det, du også. du skriver godt. men det er veldig vondt for menn å lese / se hvordan kvinner nyter alt dette. singel er mannens nederlag og savn. tilbake til jungelen. der er det deilig å være hunn. jævli å være hann. menn innrømmer ikke nederlag. derfor hører / leser du ikke om det.

    menn trenger kvinner. kvinner trenger egentlig ikke menn. hann-pattedyr (f.eks. menn) kan ikke dele sin sex med andre hanner. det må jages eller drepes før det blir noen parring. det er jungelens grusomme virkelighet. hunn-pattedyr ønsker å dele 1 stk. hann. de viser ingen behov for å ha 1 stk. hann for seg selv. jeg tror harem (en mann og flere kvinner) er noe kvinner har funnet på. mannens sjalusi er et helt annet fenomen enn kvinnens. burde vært helt forskjellige ord.

    jungelen er så tøff og slitsom for hannene at menneskene laget forskjellige former for sivilisasjon med familie og pliktig troskap for kvinner. den seksuelle frigjøringen var veldig forlokkende for kåte menn, men den har blitt mannens groteske mareritt. det er tilbake til jungelen. det er i ferd med å bryte ned hele generasjoner menn. kanskje en eller annen form for sivilisasjon vil bli gjeninnført.

    nyt det så lenge det varer, jenter :) når sønnen din blir voksen, er det ikke sikkert du vil like dette opplegget fullt så godt. med mindre han blir homo, da …

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan - 18. juni, 2010 at 12:44
  9. Jan – jeg tror det var mer vondt for menn å lese din utgreiing.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hanne - 18. juni, 2010 at 13:02
  10. Fnis.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 13:05
  11. Hjelpe meg her var det mye syting…

    Det er hva man gjør det til selv.

    “Single fester ikke mye. Det vet jeg. Fordi jeg er singel og går hjem kl halv elleve!”…

    Så fint du snakker for alle da. Jeg går ikke hjem halv elleve og nyter tilværelsen. Man har friheten til å gjøre det man vil til enhver tid. Hva mer kan man ønske seg?

    Sytekor…uff. Finnes det noe værre?

    Hvis du mislker tilværelsen, GJØR noe med den! Ikke sitt og syt over at andre tror du har det bedre enn du føler du har…fusj…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tomas - 18. juni, 2010 at 13:08
  12. Hanne – liker du at menn har det vondt?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan - 18. juni, 2010 at 13:09
  13. Ingvill – jeg forsto ikke den fnisen din. kan du forklare?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan - 18. juni, 2010 at 13:11
  14. Jan:

    Jeg er ikke enig at jungelen er tøff for mannen.

    En teit analogi:
    Er jungelen tøffest for den sterkeste tigeren, eller den svakeste?

    Nettopp. Det samme gjelder for singellivet. Er du en mann som vet hva du vil ha og hvordan du kan få det, er jungelen et fint sted å være.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tomas - 18. juni, 2010 at 13:15
  15. Bra innlegg. Kjenner meg mye igjen i de samme situasjonene du beskriver. Singellivet er egentlig dritkjedelig. Har vært singel i rundt et år nå, og er lei allerede.

    Får håpe sommerferie blir bra iallefall!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JT - 18. juni, 2010 at 13:17
  16. Jan – jeg tror ærlig talt ikke at menn går rundt og har det så vondt som du skal ha det til, jeg. Jeg tror heller ikke at så mange av oss opplever å bo i en jungel sånn i det daglige.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hanne - 18. juni, 2010 at 13:18
  17. Jan: Nei.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 13:19
  18. Tomas: Skjønner ikke hvor jeg syter. Jeg synes singellivet er topp – både til hverdags og fest.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 13:23
  19. Skjønner du ikke hvor du syter? Har du lest innlegget ditt?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lise - 18. juni, 2010 at 13:29
  20. Hanne – har du sykla i et trikkespor? skal du komme ut, må du gjøre et skikkelig rykk. menns egentlige følelser har vært fy skamme!. kvinners følelser, halleluja! menns egoisme, fy skamme! kvinners egoisme, hurra! flink jente :)

    jeg prøver å forstå kvinner. det er ikke lett, men det interesserer meg veldig. hovedinteresse, faktisk. det er berikende. når jeg lykkes å forstå litt mer, blir livet mitt rikere og deiligere :) kvinner viser ikke samme interesse for å forstå menn. kynisk. de trenger det ikke. menn er helt på tuppa etter dem hele tiden likevel. jeg klager ikke, det er slik det er.

    skulle du likevel, av en eller annen unyttig grunn, ønske å forstå menns egentlig følelser litt bedre, les min “utgreiing” etpar ganger til. langsomt. gjerne sammen med en god, mannlig venn. kanskje en bror. spør om min “utgreiing” er helt på jordet. du kan bli overrasket. det var bare ment som en mulig tankevekker :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan - 18. juni, 2010 at 13:30
  21. Lise: Ja, det har jeg. Jeg påpeker at singellivet har hverdager. Jeg liker hverdager.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 13:34
  22. Nå har jeg sett litt på bloggen din.
    Virker ikke som du har det så fett…
    Enten er du ironisk eller så virker du litt depressiv.
    Partner eller ikke, det virker som du trenger livsforandring.
    Hilsen en annen singel som nyter det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Burre - 18. juni, 2010 at 13:36
  23. Stadig møter jeg mennesker som tror “Sex og singelliv” er drama og ikke komedie. Kanskje refleksjonsnivået blant kongerikets døttre er sunket vesentlig de senere årene?

    Gutter har mistet all sans for humor. Flertallet klarer ikke engang å se humoren i dette: http://www.youtube.com/watch?v=D38r9nj9xIc

    Noe sier meg at vi burde gjenninføre (ja for den er avskaffet) verneplikten, samt redusere antallet år på skolen til et nivå der man husker hvordan man skal tenke selv!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peder Ås - 18. juni, 2010 at 13:44
  24. Jan – jeg har både samboer og mange flotte guttevenner som jeg er ganske sikker på at ikke kjenner seg igjen i din utgreiing. At menn ikke snakker om følelser, er ikke noe jeg kjenner meg igjen i, i alle fall. Men det varierer sikkert fra miljø til miljø.

    Det er viktig å ikke se seg blind på ulikhetene mellom menn og kvinner. Jeg har mye til felles med mange menn og kvinner, og svært lite til felles med mange menn og kvinner.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hanne - 18. juni, 2010 at 13:44
  25. Siden vi allerede er på jordet og det er fredag…

    Jeg tror MANGELEN på forskjellen mellom kjønnene er viktig. Kjønnsforskjeller viskes ut.
    For vår generasjon føles dette feil, men neste generasjons jenter vil slå seg til ro med femi-gutter og guttene har jo aldri opplevd ordentlige feminine sider og vil heller ikke savne det. Nye tider, nye mennesker….

    Å gjeninføre verneplikt kunne jo vært en tanke, men nå er “barneoppdragelse” strengt tatt ikke statens oppgave.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lise - 18. juni, 2010 at 13:54
  26. Og jeg har klippet gresset i dag. Uten ei kjerring som maser om at jeg må gjøre det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Redneck - 18. juni, 2010 at 13:55
  27. Takker for ukesoversikt fra deg – jeg legger merke til at det ikke ser ut som om du bruker spesielt mye tid på å aktivt bruke tid på å glede andre enn deg selv (herunder arbeide overtid for å tjene mer eller fremme karrieren din) i løpet av en slik uke…?

    Familielivet er ikke bare en dans på roser, men noe av det mest givende er jo muligheten til å glede barn og barns venner, ektefelle/partner, eller de foreninger og idrettslag familien omgås. Selv oppvask kan være givende om du tar den for noen du er glad i, og som drypper tilsvarende små hverdagsgleder på deg. For ikke å snakke om å planlegge en Valentines dag eller et jubileum.

    I USA er det ikke så uvanlig for “kronisk single” å delta i veldedighet eller organisasjonsarbeid, nettopp for å få kjenne på den spesielle følelsen det er å gjøre noe for noen andre, og bare belønnes med et smil.

    Ser jeg tilbake på singellivet så var jeg for min egen del den gang primært opptatt av glede gjennom ulike typer konsum, samt motivasjonen for å øke dette gjennom karriere. Merket dog da jeg nærmet meg 30 at “grensenytten” av mer konum (festing, partyreiser, godfølelsen av nye klær/elektronikk, etc) sank mot null, og at behovet etter noe dypere givende begynte å melde seg.

    Hadde vært interessant å høre om suget etter dette generelt er like fraværende hos deg som ønsket om barn?

    Erik

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erik - 18. juni, 2010 at 13:56
  28. Livet vil aldri komme til å bli realistisk fremstil på TV eller i media forøvrig, det selger jo ikke. Nesten ikke noe poeng i å skrive det innlegget du skrev her, det var bare en rekke av selvfølgeligheter. For de fleste er ikke livet en lek på roser, eller et dilemma om hvilken kjole i skapet man skal ta på seg i dag.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ola Nordmann - 18. juni, 2010 at 13:58
  29. Erik. Dette er en blogg. Eventuell omtale av Plan-fadderskap eller tid jeg bruker på å hjelpe venner/glede andre hører hjemme HELT andre steder. Og hvorfor er det å jobbe overtid egoistisk? Man kan jo like gjerne gjøre det for å avlaste kollegaer. Selvfølgelig er jeg opptatt av glede -slik jeg tror også folk i forhold og med barn er opptatt av glede. Min er sjelden knyttet til konsum, men kan være det av og til.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 14:17
  30. Syns Eriks innlegg var veldig bra, så bra at kanskje det hadde vært en tanke og skrive det ut for så å lese det på nytt om ti år?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lise - 18. juni, 2010 at 14:21
  31. Artig blogg dette Ingvill…har også sånn sokkeskuffe :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stian - 18. juni, 2010 at 14:30
  32. Jeg er også singel, og i perioder av singeltiden min har jeg også følt det som deg. Men det er hva man gjør det til selv :) drømmemannen kommer ikke og banker på døren din, du må bare komme deg ut, flørte, kose deg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Liz - 18. juni, 2010 at 14:39
  33. Ingvill: Hele innlegget ditt handler om at du er lei av at media framstiller singellivet som en stor fest. Neida, singellivet er i realiteten mye mer grå enn som så. Her går vi hjem tidlig hver kveld i helgen, fordi vi er slitne, og så er det på an igjen på mandagen og handle sokker…

    GI OSS EN REALITISK SINGELLIV-SERIE! …buhu…

    Hjelpe meg. ALT på TV er fake. Det er jo poenget ditt egentlig, men det ser du ikke fordi du har utelukkende fokus på hvordan DITT liv framstilles av TV. Så innlegget handler om at ditt liv er framstilt helt feil. Altså, syting.

    Ihvertfall føles det sånn når jeg leser den. Og jeg måtte lese den en gang til, for å være sikker på at jeg ikke trakk forhastede konklusjoner.

    Nå må jeg skyndte meg å kjøpe inn Vodka slik at helgen blir nok en suksess! ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tomas - 18. juni, 2010 at 14:40
  34. Veldig bra blogg Ingvill!
    Utrolig morsomt å lese innleggene fra de som ikke skjønner ironien – snakk om å ta ting bokstavlig..

    Ha ha ha – utrolig bra!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nina - 18. juni, 2010 at 14:43
  35. Tomas, der datt jeg av. “Det er hele poenget mitt, men jeg ser det ikke”? Du er velkommen til å la være å lese denne bloggen – den er skrevet med meg og mitt singelliv som utgangspunkt, ja.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 14:44
  36. Til Writella:

    Det er kanskje du som er utrolig dårlig på å velge mann/menn på datingsidene?

    Mistenker at du, i likhet med flertallet damer “på nett”, bare sitter og plukker ut de mest attraktive “hunkene” som kontakter deg, i stedet for å bruke tid selv på å søke etter en som DU mener passer deg.

    Hvor mange menn har du tatt initiativ overfor?

    Selv gidder jeg aldri ta initiativ på nett, jeg vet at min mail bare drukner i mengden. Menn har en tendens til å sende standardmeldinger til hver eneste kvinnes profil, og jeg vet derfor hva jeg snakker om: Kvinner tar nesten aldri kontakt først – men de som har gjort det og møtt meg har uten unntak vært meget fornøyd med meg. For jeg er faktisk litt av et kupp for den rette, selv om jeg ikke ser nøyaktig ut som Barbies Ken. :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mann - 18. juni, 2010 at 14:55
  37. “Det er hele poenget mitt, men jeg ser det ikke”?

    Ja.

    Klønete skrevet kanskje. Jeg kunne skrevet “Det BURDE være poenget ditt.”

    Du klager over at TV presenterer singellivet på en skjev måte. Mens, det er ingenting på TV som presenteres riktig. Det er så og si ingen serier som presenterer noens liv korrekt. Parforhold, slik noen andre nevnte, i særdeleshet.

    Jeg forstår at det er ment som en lettfattelig og morsom greie, der du “skyter ned” mytene om TV-singellivet.

    Spørsmålet mitt er da: “Hvorfor føler du at du må forsvare din livsstil overfor andre, og motbevise mytene fra TV, når alle andres liv blir også representert feil?”

    Eksempler:
    “Mitt singelliv falmer en smule i sammenligning.”

    “Kanskje bør også vi single kreve å bli mer realistisk representert på skjermen? Bare synd ingen ville fått innfridd sine forvrengte forventninger.”

    Vi “også”? …jeje

    Sist jeg leste bloggen din det handlet det om at du var lei av folk så ned på deg som singel, om jeg ikke husker helt feil. At du følte de mente at det var noe galt med deg liksom…isj…ikke syting? Nei vel.

    Takk for tilbudet til å “ikke lese” bloggen din forresten… Men hvordan skal jeg ikke lese den, og samtidig ende opp i meningsløse diskusjoner rundt et humoristisk blogginnlegg?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tomas - 18. juni, 2010 at 15:15
  38. Det ER jo et av poengene mine, Tomas. Jeg lar være å kommentere resten og gir deg en mulighet til å vikle deg ut av den meningsløse diskusjonen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 15:20
  39. Hva er et av poengene?

    Å unngå å kommentere resten…the easy way out. Akkurat som singellivet…ikke sant?

    ;)

    Lykke til videre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tomas - 18. juni, 2010 at 15:22
  40. Herregud da! Ingvill skriver jo ut fra sitt synspunkt. Er det mulig å spy ut så mye eder og galle da? Hvordan hun ser verden, er opp til henne. Kutt ut! Elsker at Ingvill er så tøff at hun gir av seg selv i denne prima bloggen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Malin - 18. juni, 2010 at 15:32
  41. Ja, Tomas. Jeg er typisk feig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 15:34
  42. uff da…

    Ironien nådde ikke fram altså.

    Nei, god helg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tomas - 18. juni, 2010 at 15:39
  43. Du beskriver to ytterpunkter her.
    Men husk at i den ene enden er det 12 personer på en “all included” ferie som blir filmet 24 timer i døgnet..
    Du er en person.. har verken ferie eller er på en “all included resort”..

    Men morsom tankebane.

    :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tobias - 18. juni, 2010 at 15:47
  44. Tomas: Jeg tror du fikk sarkasme til bake, så ironien gikk rett hjem… Og ikke kom her så si at singellivet er den enkle veien… *Grrr*

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Wiee - 18. juni, 2010 at 16:07
  45. Beklager at innlegget mitt irriterte, eller ble oppfattet som et overtramp av dine personlige grenser.

    Dette er selvsagt din blogg (jeg kjenner ikke avtalen/oppdraget med VG Nett og i hvilken grad du som del av denne har akseptert å bli bygget som offentlig person eller “rikssynser”) , og du gjør med den som du vil.

    Jeg har dog merket meg, basert på de 4-5 siste innleggene dine, at den lett faller i samme spor. Det gjelder både form, hvor ironiens maske og skjold alltid beholdes på, og i innhold som primært ser ut til å gå på å avkrefte myter om singellivets positive sider eller fremstillingen i media av det som positiv. Til slutt forstår jeg det dithen at du ønsker å fremstå å være i kontroll over liv og livsvalg, dette er noe du vil og velger – ikke en situasjon du er satt i av tredjepart eller omstendigheter.

    Kanskje det kunne interessere leseren å få en liten bølge med uironisk positivisme og glimt av de livskvalitetsvidunder som jo også må være del singellivet for deg og som gjør at du velger det. Familefolket har julaften, valentines, jubileum, og alle de “første” for barna sine og partneren. Tror det ville interessere mange av dem her å få en skikkelig dose med personlig og begrunnet singellykke.

    Det ville også gi bloggen variasjon, og forfatteren dybde.

    Erik

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erik - 18. juni, 2010 at 16:52
  46. Uff, Erik! Hvor gammel er du? Jeg gjetter på slutten av 40-årene, eller over 50. Noe så tørt og kjipt har jeg ikke hørt på lenge. Stakkars.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Malin - 18. juni, 2010 at 17:05
  47. ÅÅåååååå… :-) gossegosse….det er så godt at noen lar seg provosere :-)

    Jeg digger bloggen til Ingvil, og det var litt deilig å få skrive første kommentaren… ;-)

    Min kommentar kommer fra en blanding av egne erfaringer, hva jeg har snakket med menn og kvinner om, en jobb jeg hadde som moderator, og hva jeg leser i f. eks media. Og Mottoet er fremdeles : Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. So: Make the most of it :-)
    Ta en tur på Rådhusplassen i kveld, da vel :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    writella - 18. juni, 2010 at 17:10
  48. Erik, dette er andre gangen du beklager at innleggene dine irriterer (eller blir sett på som overtramp). Hvor i mine svar til deg er det du finner denne store irritasjonen? Og det skal mye til å trampe over mine personlig grenser på en blogg som dette. Du spør, jeg svarer. Hadde jeg ment det var for drøyt hadde jeg ikke svart.

    Ja, bloggen faller lett i samme spor. Selve premissert for bloggen er smalt (slik det står forklart i Om bloggen og bloggeren). Jeg må selvfølgelig etterstrebe mer variasjon og vi vurderer løpende hvor lenge den kan vare. Jeg tror ikke jeg kommer til å klare å unngå å gjenta meg selv noe.

    At jeg vil “fremstå som jeg har kontroll over livet mitt” får være din tolkning. Jeg tror livet er fylt med både egne valg og ting en ikke kan styre.

    Jeg har ingen avtale med VG Nett. Jeg er journalist i VG, og å skrive denne bloggen er en del av jobben min. At nettet så velger å fronte den er ikke en avgjørelse jeg har noe med.

    En blogg om de positive sidene kommer garantert. Jeg tar én idé av gangen. Men jeg kan ikke love ironifri sone.

    Når det gjelder dybde til forfatteren, er ikke det noe jeg etterstreber akkurat her.

    Ingvill

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 17:36
  49. Hei Ingvill!

    Jeg leser fryktelig få blogger, men syns faktisk din er både morsom og treffende. Må si at det er sjokkerende hvor mange som tar seg nær av (og blir direkte provosert!) at du har egne synspunkter på din livssituasjon og ønsker å dele den med resten av oss.

    Er selv singel, og har både kjipe, late, sporty og festlige dager. Problemet blir om man hele tiden higer etter noe annet enn hva man har – enten man er i et forhold eller ikke. Da blir man konstant misfornøyd og vil aldri trives i sin situasjon.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Henrik - 18. juni, 2010 at 18:36
  50. Jeg tolket versalbruken til skriking, og skriking til irritasjon – men ser nå at du bruker den som erstatning for fet skrift…?

    PS: Du skriver ulike steder at denne bloggen er jobben din, men forstod det et annet sted som om du ikke har en avtale med VG Nett, men kun med VG (da antatt papiravisen?)? Samtidig sier du andre steder at “vi vurderer løpende hvor lenge den kan vare”, hvilken VG-redaksjon dekkes av “vi” her og vil denne redaksjonen også påvirke innholdet i bloggen? Tydelighet på avsender er jo viktig for både journalist og for leser.

    Erik

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erik - 18. juni, 2010 at 18:49
  51. la oss alle ignorere eriks besettelse av ingvill, og komme tilbake til temaet.

    bloggeren har etter sine tidligere innlegg blitt beskyldt for det ene og det andre: hun er lett på tråden, kun opptatt av å sitte på bar, egoistisk, korttenkt og så videre. jeg tror det siste innlegget er et forsøk på å vise at singellivet er hverdagsliv, det også. singellivet er et VANLIG liv. det er sortering av strømper og filmmaraton. helt normale greier.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stian - 18. juni, 2010 at 19:18
  52. Stian, takk for opplevelsen av at NOEN har tolket siste innlegg slik jeg mente det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 19:40
  53. Erik, jeg bruker versaler for å understreke noe. Sjelden jeg skriker ting jeg vil understreke. En videre utdyping på jobb-biten: Jeg er ansatt som journalist i VG papir, nærmere bestemt VG Rampelys. Skriver bloggen som en spalte for papiravisen. VG Nett er et selvstendig selskap. De linker til bloggen med min sjefs og mitt samtykke, men bestemmer selv hvorvidt, hvordan og hvor de gjør det. Når jeg skriver “vi” refererer jeg til sjefene mine (redaktører, nyhetsleder og avdelingsleder) og meg selv – som avgjør hvor lenge bloggen fortsetter. Det er ingen redaksjon som påvirker innholdet i bloggen. Og ja, du kan anta at når jeg skriver VG her, og ikke VG Nett, mener jeg papiravisen. Håper dette er tydelig nok for deg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 19:50
  54. Henrik, Writella, Malin og flere: Takk for lyspunkter i en grå bloggkommentar-dag!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 18. juni, 2010 at 19:58
  55. En indsigtsfull kommentar

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peter Munk - 18. juni, 2010 at 19:59
  56. Jeg syns ikke det er dumt å bruke ulike sokker jeg..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristin - 18. juni, 2010 at 20:00
  57. Ingvill
    En indsigtsfull kommentar og dem er er ikke mange av.clear

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peter Munk - 18. juni, 2010 at 20:01
  58. Bloggen din er morsom! :) Men jeg blir overrasket og litt fascinert over at det er så mange som lar seg provosere. La folk leve det livet de selv velger og ikke tro at alle vil ha det samme i livet :)

    Det er også veldig mye bra folk som kommenterer også :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Janne - 18. juni, 2010 at 22:26
  59. Rart, det der. At en blogg som skrives av EN person, om denne personens liv, fremstår som en tekst hvor visse forutsetninger gjentas “hele tiden”.
    Nei, Ingvill, nå får du ta deg sammen og slutte å skrive om ditt liv (hvor interessant kan det egentlig være, egentlig?), og heller begynne å skrive kritisk, analyserende, journalistisk vurderende og nøytralt om singeltilværelsen.
    Det er jo derfor vi kommer tilbake til bloggen din hele tiden, i håp om at du skal ha forandret stil sånn at vi liker det du skriver (om).

    Men alvorlig; det er noe i det som ble sagt her om at kjønnsforskjellene blir visket ut.
    “Kvinner kan alt”. “Menn kan alt kvinner kan”.
    Hvis vi er så innmari like, hvordan skal vi da klare å gjøre inntrykk på hverandre og finne noen vi faktisk liker?

    Og, som en liten personlig brannfakkel, hvis vi er så innmari like så er det vel på tide å stille de samme kravene til alle også?
    - Forsvaret har ulike krav til kvinner og menn. Hvis det blir krig, tror man virkelig at fienden vil ta hensyn til at kvinnene bare kan gå x km/dag sånn at mennene går fra dem? “Det er en gruppe kvinner der fremme som tydeligvis har gått dagens etappe. Løytnant, sørg for at kvinnene i vårt kompani er de eneste som angriper dem”?
    - Man mener man har for få menn i ulike stillinger, så man reduserer kravene sånn at man får en ukvalifisert MANN istedenfor en KVALIFISERT kvinne.

    La oss få frem forskjellene, og respektere hverandre for dem. (Jeg har vært borti samboerpar hvor han etter en halvtime kommer inn og setter seg foran TV’en, “nå har jeg skiftet to hjul på bilen, nå er det din tur til å ta de to siste”)
    Og så har vi toppen av alt, da, nå som poker har blitt så populært. Egne pokerturneringer for kvinner. For at kvinnene skal ha en sjanse, liksom. Alle vet at kvinner er mentalt sterkere enn menn (bare å lese litt så ser man det), så det burde jo vært egne pokerturneringer for menn!

    OK, jeg sporer litt av.
    Oppsummering: morsom blogg, som vanlig.
    Og til alle, la oss feire forskjellene mellom menn og kvinner, og ikke gjøre oss så innmari like alle sammen. (Hey, jeg vil ha en kvinne, ikke en mann!)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tanketom - 18. juni, 2010 at 22:33
  60. Kristin: Jeg er skikkelig uenig med deg.. Bruke ulike sokker..
    Skal vi ikke starte en skikkelig heit og innviklet diskusjon om dette? ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nina - 18. juni, 2010 at 23:22
  61. Neimen Ingvill, da. Sensurerer du meg?
    (Det har du selvfølgelig rett til, men hva sa jeg galt?)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tanketom - 18. juni, 2010 at 23:45
  62. Wow, må si jeg er meget sjokkert over at folk lar seg provosere av hvordan Ingvill tilbringer dagene sine / bestemmer over sitt eget liv.

    Er det galt å være “egoistisk” med sitt eget liv? Jeg er den første til å si at jeg ikke vil ha barn fordi jeg er for egoistisk, og føler ikke det er noe galt i det. Og når jeg tenker over det så er det mindre egoistisk enn å få barn bare fordi man har lyst, ikke nødvendigvis fordi man er skikket for det. (ikke at barn er nevnt her tidlige som jeg kan se, men dette opplever jeg veldig press på som singel da jeg er kommet i en alder (28) hvor de fleste rundt meg har barn)

    Å være singel er en menneskerett, og det er viktig at noen kan vise at man faktisk kan klare segselv og ikke er avhengig av noen andre. Mange er desverre låst i ett dårlig forhold pga redsel for å være alene.

    “jeg legger merke til at det ikke ser ut som om du bruker spesielt mye tid på å aktivt bruke tid på å glede andre enn deg selv (herunder arbeide overtid for å tjene mer eller fremme karrieren din)” samfunnet er lagt opp til at man helst bør være to for å klare seg økonomisk, sier ikke at det er derfor Ingvill jobber overtid, men ikke uvanlig at enslige mennesker trenger litt ekstra penger for å klare seg i hverdagen.
    Og som Ingvill svarte på den kommentaren så kan jo det å jobbe overtid være for å hjelpe/glede kollegaer.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lene - 19. juni, 2010 at 07:25
  63. Sensurerte deg ikke, Tanketom. Men alle kommentarer på legges ut, og jeg er ikke på bloggen til alle døgnets tider. Dermed vil det bli noen forsinkelser.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 19. juni, 2010 at 11:13
  64. Single blir stigmatisert. De er alle sammen ‘lettlivede og tildels useriøse’, og vil bare finne noen å ‘ha’ seg med over én eller flere netter/dager. Det er ganske håpløst for alle oss som faktisk søker en varig og seriøs partner, å stadig få høre at vi ‘har det så bra, og kan gjøre som vi vil’. Joda, singellivet har sikkert en del fordeler. Men når det er en ufrivillig situasjon du har havnet i, er det kanskje ikke så lett å se på det som så veldig positivt lenger? Det er både sårende og irriterende å møte liten forståelse for ensomhetsfølelse, mangel på noen å dele ting med, planlegge ting med, dårlig økonomi fordi man stort sett har de samme utgiftene som de som er to…

    Det er liksom to singelgrupper: de som elsker friheten det gir dem – og de som faktisk ønsker å være i et varig forhold. Det er når disse to gruppene møtes, at det blir problemer. Den ene gruppen utnytter på et vis den andre gruppens naivitet og håp om tosomhet framover. Derfor blir det en del bitre kommentarer på sider som dette. Det er vanskelig å velge tosomhet; man må være TO med samsvarende ønsker, for å få det til!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tonemor - 19. juni, 2010 at 11:25
  65. :-) hihihi !
    Synes du er flott jeg Ingvill ! Synd du trives så godt i single tilværelsen, du kunne nok gjort en heldig faen lykkelig :-)
    You go girl ;-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tullekoppen fjasemann - 19. juni, 2010 at 11:26
  66. hel herlig – dette er MITT liv :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lisbeth - 19. juni, 2010 at 12:34
  67. Jeg ønsker bare å påpeke at hvis du velger å være single, ved å gå imot dine egne følelser (les forelskelser) må du være verdens mest ulyklige menneske. Hvis det derimot ikke er slik og du virkelig blir forelsket noengang, vil jeg gjette at du får deg litt av en overraskelse ;) Jeg hata nemlig unger som pesten, syns de var stygge snørrete og stinka dritt helt til samboeren kom og sa hun ville ha barn med meg. Med meg!? HvA? Vil dette vakre alveaktige vesentet ha et barn som jeg skal være far til? JA TAKK! sa det plutselig da ja.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Fredrik - 19. juni, 2010 at 16:36
  68. Ingvill, you rock!! Shangalabangala, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over de som blir så voldsomt provosert, som om det er et personlig angrep på dem. Jeg ender alltid med å le!
    Fortsett i nøyaktig samme stil, faen med beste bloggen jeg har lest!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Magica - 19. juni, 2010 at 18:16
  69. Gratulerer med fantastisk blogg Ingvild! Jeg var på fest med Trine og hun tipset meg. Du er utrolig flink! Fra Cathrine x

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Cathrine - 20. juni, 2010 at 01:46
  70. syns man skal bruke singellivet for det det er verdt, sex er digg. i så måte føler jeg det er bra å være mann, damer opplever nok oftere kjip sex enn menn gjør :) mange menn som “glemmer” å gi dama orgasme, og det er helt greit for meg, er vel ikke for mange damer som vil bli et sånt sted.

    syns litt synd på sånne som jan der lenger opp på siden da.
    mulig han sikter for høyt om han bare har møtt kyniske damer :D

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kristian - 20. juni, 2010 at 06:35
  71. Jeg skjønner hva du mener om kommentarene ja… :)

    Jeg komme ikke gjennom alle (for øyeblikket) 70 av dem, så det er mulig det her allerede er skrevet; Det virker som enkelte (menn) henger seg veldig opp i dette med å “forstå kvinner”. Jeg vil si at i det øyeblikk man tror at man kan forstå kvinner så er man dømt til å feile.

    Du kan jo ikke “forstå” 50% av verdens befolkning! Vi er ulike hele gjengen – det jeg liker vil ikke den neste kvinnen like. Det jeg mener vil den neste være fullstendig uenig i. Om jeg ønsker en ting, vil den neste ønske noe annet ; tror du at du kan ta alle verdens kvinner, eller alle Norges for den del, og sette likhetstegn mellom oss… da har du misforstått kraftig. Og du vil bare fortsette å irritere deg over at vi er forskjellige, at vi ikke gir noen mening, at vi aldri kan bli enige [med oss selv] osv osv. Vil du forstå meg må du forstå MEG – det hjelper ikke at du forsto eksen din.

    Akkurat det samme gjelder selvsagt for menn – jeg har ingen illusjoner om at jeg en dag skal “forstå menn” da dette virker som en komplett uforståelig tankegang i seg selv. Man må bare akseptere at folk er forskjellige, klarer man det har man kommet langt.

    En annen ting jeg legger spesielt merke til i kommentarene er folk som er i forhold, eventuelt har familier. Det skinner igjenom en holdning av at “Jeg har mistet deler av min frihet, får ikke gjøre alt jeg vil lenger, og da synes jeg det er jæ*** urettferdig at du får gjøre det!!”. Så kritiseres det kraftig, enten det er fordi “single har sex”, “single er uansvarlige”, “du bør skrive om veldedighet”, eller rett og slett at “du bør ikke sokkeshoppe på mandager”.

    Jeg skjønner dem egentlig og man må nesten bare føle med dem, for de kommentarene.. de kommentarene er hoderystende god underholdning på en søndagsettermiddag med bare pus som selskap ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    apples - 20. juni, 2010 at 17:54
  72. Peder Ås: Videoen er et godt eksempel på hvordan singeltilværelsen kan gå enkelte til hodet. Den er ikke morsom. Den er trist.

    De bør helt seriøst “få seg litt”, så slipper de å tro at Manshow-humor er noe ALLE trives med. Det gjelder for øvrig deg også.

    Mer relevant: Morsom blogg :D

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nerah - 20. juni, 2010 at 18:22
  73. Herlig kommentar apples! Jeg signerer den!

    En del folk skjønner ikke at det som føles riktig for dem ikke nødvendigvis føles riktig for alle.
    Og en skrev at det finnes 2 grupper single… tror det finnes fler enn 2. Jeg er singel, trives kjempebra med det, men vil ha kjærste. Men ikke desperat. Hvis han dukker opp, så takker jeg ja.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mynona - 20. juni, 2010 at 20:21
  74. Nerah: Ettersom dette ikker er min blogg, begrenser jeg kommentaren min til: Videoen (evt verden) du ikke forstod er en STERK kritikk av vestens “vinglende” politikk og manglende moral, samt at jeg er enig – dette er en artig blog! :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peder Ås - 21. juni, 2010 at 00:16
  75. Du har blitt klokere av å bogge! Så bra!
    Vi andre som blogger her har også blitt klokere etterhvert.
    Det er faktisk utrolig hvor mye man kan lære av å blogge, og noe av det viktigste ved å blogge er å få prøvet ut sin oppfatning av virkligheten. Er min virkelighet riktig? Ser dere det samme som meg?
    Og så forstår man jo fort hvor landet ligger… hvis man vil … og evner.
    Og du vil. Og det er fint.
    At det kan være vondt og smertefullt å forstå at verden ser både oss og våre handlinger annerledes enn vi ser dette selv, skal være både sikkert og visst… og at vi tidvis går i skyttergraven og leter etter utdatert ammunisjon i et håp om at den fortsatt er potent, er bare normalt. De aller fleste av oss som blogger har vært der, og de aller fleste av oss har krabbet slukøret rundt en stund og fyrt av villskudd før vi etterhvert har tatt av oss både hjelm og skylapper og stukket hodet opp igjen.
    Å få kommentarer fra folk som stiller spørsmålstegn eller bringer til torgs sine fastfrosne dogmer er en del av blogglivet.
    Og hvem vet… kanskje de har rett?

    Men… se lyst på det. Faktum er jo at du bare har fått noen hundre kommentarer. Du har ikke fått en million! Ikke glem det! Hva betyr det vel hva noen promille av befolkningen måtte mene om deg og ditt enten selvpålagte, ufrivillige eller bare påståtte singelliv?
    Ikke det spøtt!
    Faktisk!
    De fleste uinloggede som legger igjen en kommentar orfrer den ikke en tanke etterpå, og de kommer sjelden tilbake for å sjekke om de har fått svar.

    Men… sllikevel… når man blogger så får det merkelig nok litt større betydning hva en mikroskopisk brøkdel av befolkningen mener, og det har du tydeligvis merket. Du diskuterer livlig med en anonym blogger som helt tydelig driver gjøn med deg… og hvorfor ikke. Man lærer av det… og etter en stund forstår man bloggspråket bedre og svarer med samme mynt. Og da har man blitt enda klokere… eller i hvert fall enda blogg-klokere.

    En vesentlig del av veien til klokskap er tilbakemeldingene man får. Men, det er også viktig å gi tilbakemeldinger. Selv om det er farlig, for det er gjennom tilbakemeldingene man avslører seg. Man kan ikke fake lenger. Det intellektuelle nivået avsløres på en helt annen måte enn når man selv bestemmer hva man vil si: Det gir ofte en forståele av hvor man kommer til kort… og det blir man klok av.

    Jeg vet at det kan være slitsomt å svare på kommentarer. Det er langt enklere å bruke søndagen på å se fire filmer enn å svare på kommentarer, og det er sikkert langt mer givende å se en film eller fire…. og så er det vel vanskelig å få betalt for å gi tilbakemeldinger… kanskje du får en fast sum… et beløp som inkluderer et begrenset antall tilbakemeldinger… hva vet jeg.

    Det forholder seg slik her på vgb: Vi besøker hverandre, legger igjen en kommentar, og så går vi på besøk til dem som har lagt igjen kommentar hos oss. Og så legger vi igjen en kommentar hos dem.
    Joda, jeg vet at du gjør dette for penger, og for all del… jeg forstår det.
    Men, du har jo blitt klokere av de kommentarene du har fått. Og faren for at du blir enda klokere er jo tilstede hvis du selv blir en aktiv del av miljøet vgb.
    Vinn – vinn… heter det vel…

    Man kan finne mye visdom i filmer, men, man kan ikke kommunisere med dem.
    Drop filmene neste søndag og kom heller på besøk til oss på vgb. Det er bare å klikke på avataren vår så kommer du rett inn i vår verden, og den er fullstendig gratis!
    Og kanskje du finner noe du liker… hvem vet?

    Uff… dette ble vist litt langt :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Iren(e) - 21. juni, 2010 at 04:47
  76. Det er som alltid forskjellige fra person til person, noen single sitter hjemme i leiligheten hele tiden, andre er ute å fester hele tiden, noen har unger, noen har syke foreldre osv osv, forskjellig kultur, forskjellig land, forskejllig bakgrunn, oppdragelse, livssyn, mål, livssituasjon, utdanning, etc etc etc,

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Opp - 21. juni, 2010 at 08:26
  77. Iren(e). Dette handler ikke om å få betalt eller ikke for min del. Men det er relevant at utganspunktet for denne bloggen er en jobb – koblet til mitt fulle navn. Ut fra hva jeg har sett på de bloggene jeg har besøkt, er de fleste anonyme. Siden min som sagt helt åpent er koblet til meg som person – og som yrkesutøver – har jeg en annen tilnærming til den enn hva jeg ville hatt om den var anonym. Jeg er blitt kalt en urban heks, en egoistisk hore, grunnen til at menn ikke liker norske kvinner og fått tips om å flytte til Iran for å lære ydmykhet. Jeg kommer ikke til å svare med samme mynt, men det betyr ikke at jeg ikke forstår tonen folk tar.
    Jeg er helt enig av at man lærer mye av å kommunisere med andre, og i mitt yrke gjør jeg det mer eller mindre hele dagen. Å skulle fortsette kommunikasjonen døgnet gjennom på denne eller andre blogger har jeg ikke kapasitet til. Det blir litt i rykk og napp.
    Det vil garantert være nyttige synspunkter og innspill å få fra en blogg som en kan ta til etterretning og ta med seg videre. Men utgangspunktet akkurat her er mitt ståsted. Jeg kan ikke får representert alle andre, og det føler jeg folk gjør flott selv – med både egne blogger og kommentarer.
    Takk for ditt synspunkt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 21. juni, 2010 at 12:48
  78. Takker for oppklaring.

    Rent mediastrategisk virker ikke dette singelblogg konseptet spesielt gjennomtenkt. Mer som en kjapp redaksjonside (eller kanskje selv bare ide over noen øl annetsted enn redaksjonen) i forbindelse med sex and the city 2 premieren.

    Største problemet for slike konsepter er ofte å varig bygge kombinasjonen av daglig returnerende lesere, og et stort arkiv som genererer sidevisninger og time spent på nettstedet for hver nye leser som oppdager bloggen.

    Antar at det er i VGs interesse og strategi å eie konseptene og innholdet sitt, og slik sett hadde det antagelig vært smartere å avpersonifisere bloggen gjennom enten anonymisering generelt, og/eller ved å dele den på f.eks 4 (utskiftbare) single navngitt VG-jenter med ulik personlighet tilsvarende sex and the city jentene, men hvor VG eier denne gruppens talerør/såpekasse, merkevare og identitet, litt som om det var “Gitarjentebloggkameratene (Trademark eiet av VG)”.

    Jeg tror ikke en navngitt blogger, som ikke tør utlevere seg selv skikkelig personlig, eller ta en samfunnsmessig og mediamessig rolle tilsvarende “talsperson for samfunnsgruppe X”, eller som ikke har faglig tyngde tilsvarende Kristin Spitznogle eller Jesper Juul, på sikt vil ha livets rett til gratis linker fra Norges mest besøkte nettside.

    Erik

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erik - 21. juni, 2010 at 15:26
  79. Erik, denne bloggen er ikke et ledd i noen mediestrategi. Som det står oppgitt her skulle den opprinnelig bare gå i forbindelse med “Sex and the city 2″-premieren. Den skal ikke vare evig. VG trykker ikke spalter med anonym avsender på redaksjonell plass, så anonymitet var aldri aktuelt. Om du ønsker blogger hvor folk “utleverer seg skikkelig personlig”, er mitt inntrykk at du finner dem over alt. Denne er det den er.
    Om du har flere innspill til VGs mediestrategi, er nok det mest fruktbare å sende en epost til ledelsen.
    Ingvill

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 21. juni, 2010 at 15:49
  80. Hei

    Det at du klarer å provosere må vel være et tegn på at du skriver godt! De gangene jeg kommer over noe som jeg ikke liker å lese så slutter jeg ganske enkelt å lese, men vi mennesker er forskjellige og noen surfer nettet rundt etter noen å irettesette. Du virker veldig oppegående så det regner jeg med at du har i bakhodet når du leser de mange negative tilbakemeldingene.
    Jeg er forøvig 32 år gammel og har vært singel de siste 10 årene med korte avbrekk. Har nok som singel opplevd det meste du skriver om og derfor er det utrolig deilig å lese ditt humoristiske syn på singellivet. Føler de fleste rundt meg lengter mer etter at jeg skal få en kjæreste enn jeg gjør selv. Mesteparten av tiden forstår jeg ikke en gang hva jeg skal savne. Hvis jeg hadde fått 10 kr for hver gang jeg har fått høre at jeg har vært singel så lenge at jeg har blitt sær så hadde jeg vært en holden kvinne i dag. Jeg er på ingen måte sær, liker å bli kjent med nye mennesker og være sammen med de menneskene jeg allerede kjenner, men faller nok ikke så lett og nekter å ta til takke med en som er “god nok” som mange faktisk gjør. Som alle andre single har jeg behjelpelige venner som stadig har funnet en som er perfekt for meg. Jeg synes selv det er ubehagelig å skulle bli koblet med noen og sier strengt i fra at jeg ikke er interessert. Også poenget med alt dette skribleriet om MEG; ønsker et innlegg om nettopp det temaet, å bli forsøkt koblet med noen.
    Håper kommentaren min ikke inneholdt for mye skrivefeil ;-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Line - 21. juni, 2010 at 15:57
  81. Apples:
    Så du tror at de fleste familiefolkene som diskuterer her bare er misunnelige på single, barnløse kvinner og at det overhodet ikke forekommer misunnelse motsatt vei?
    Virker mest som et dårlig forsøk på hersketeknikk spør du meg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Martin - 21. juni, 2010 at 21:08
  82. Martin:
    Og humoren har vi lagt igjen ved døra skjønner jeg.. :)

    Jeg mener på ingen måte at det kun finnes misunnelse en vei. Jeg mener at mange familiefolk her klager noe grusomt på stereotypier som de selv en gang var med på å utforme.

    Det er jo vesentlig enklere å klage på andre enn å ta inn over seg og akseptere sine egne valg og virkelighet. På samme måte som det er enklere for deg å beskylde meg for å drive med hersketeknikk enn å ta kommentaren seriøst. Eller med humor. Ditt valg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    apples - 21. juni, 2010 at 22:53
  83. Det er deilig med hverdager! Flukten fra ensomheten og lesse seg ned i oppgaver på jobb og trene dobbel time på gymmen omtrent hver dag. Uansett. Vi er alle ansvarlige for å gjøre oss selv lykkelige. Om du blir lykkelig av å trene mer, jobbe mer, eller gå hjem tidlig fra fest. Your Choice. Jeg var på 2 sommerfester forrige uke, og ga meg relativt tidlig begge kveldene. Prøvde å fullføre med stil 3 dagen ute på lørdagen, og merket at det ikke gir meg stort å være ute til langt på natt, så lenge man ikke er i hyggelig selskap. Dra ut med 3 single kamerater, så blir en ganske fort forlatt når de erobrer kveldens bytte.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    HB - 22. juni, 2010 at 11:26
  84. Line:

    Jeg blir ikke provosert av at hun skriver godt men at hun skriver dårlig, hun skriver som 14

    Jeg er ike en slikk idiot at jeg byr meg om skrivefeil.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anonym - 22. juni, 2010 at 16:47
  85. Ingvill (som svar til din kommentar til Irene)

    Vi som ikke får betalt for å blogge, men som faktisk BETALER for å gjøre det, velger ofte å være anonyme ettersom vi ikke vil

    1) risikere å komme i konflikt med arbeidsgiver/kunder/leverandører,
    2) risikere at våre nærmeste opplever å måtte stå til ansvar for meninger reflektert i bloggen,
    3) ikke gidder å håndtere GALE MENNESKER som plutselig dukker opp uten forvarsel på arbeidsplass/hjem etc.

    Forøvrig får også jeg betalt for det jeg skriver, når jeg skriver på bestilling eller oppdrag for noen. Kanskje mye mer betalt enn det en journalist ansatt i VG kan drømme om; eller hvem vet – de kan jo drømme om svært mye de!

    Forøvrig vil jeg anbefale filmen: Shopaholic ( http://www.youtube.com/watch?v=jml_MOEPA-s )

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peder Ås - 22. juni, 2010 at 19:53
  86. Peder Ås:
    1) Jeg forstår godt de begrunnelsene. Men som sagt var ikke anonymitet et alternativ for meg, og da må heller bloggen tilpasses.
    2) Strålende at du får godt betalt! Som sagt var ikke betalingen poenget mitt, men at utgangspunktet for jobben er et jobboppdrag – noe som selvfølgelig innvirker på premissene.
    3) “Shopaholic” er blant de dårligste filmene jeg har sett. Dog bedre enn “Mambo”.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 22. juni, 2010 at 22:10
  87. Skjønner ikke hvordan folk klarer å hisse seg så til de grader opp over at en singel person forklarer, på en ganske morsom måte, at singellivet har mye felles med par-/familielivet. Det er med andre ord mye preget av jobb, rutine, rydding, oppvask osv. og, for de aller fleste, ikke fullt så mye preget av festing og shopping.

    Og de av dere som påstår at hun er egoistisk fordi hun jobber overtid: Sorry, men min erfaring tilsier at de single og/eller barnløse jobber overtid slik at de med barn kan gå så de får hentet poden i barnehagen eller kjørt på fotballtrening eller hva de nå skal. Så sånn sett kan man si at det er motsatt av egoistisk, det er faktisk en avlastning for de som er i den perioden av livet hvor overtidsarbeid passer dårligere.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lille My - 23. juni, 2010 at 14:48
  88. Hahaha….Jeg kunne ikke vært mer enig, skulle singlivet mitt legges ut på TV så hadde det nok vært på kanalen for de som lider av insomnia.
    Jeg har ikke sett verken glamour, partnerbytte eller rosa drinker på ti mils avstad. Så jeg begynner og tro at hele dette fabuløse singellivet ikke eksisterer.

    Men kos deg med singeltilværelsen, den kan være grei den og. :)

    Sazzy

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Grumpygirls - 25. juni, 2010 at 10:24
  89. Det virker som det flokker til av forholdsdyr idet en single person skriver om det å være single. Det er som om de tror de kan omvende deg, du MÅ bare se det fantastiske ved å være i et forhold.
    Forholdsmennesker: De aller fleste av oss single har vært i forhold før. Dere har ingen unik viten om dette feltet som vi single ikke har, ok? Dere behøver ikke “frelse” oss med forholdslivets gleder, vi blir minnet på om det ofte nok av folk som dere fra før. Ja, det virker nesten religiøst, og det er akkurat like dumt.
    Hadde jeg ikke blitt oppdratt bedre, hadde jeg tatt igjen og virkelig smurt på med alle tingene dere går glipp av.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    krs - 25. juni, 2010 at 11:11
  90. Jan, klarte du å fullføre VGS?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    vidkun - 27. juni, 2010 at 22:49
  91. herved

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Asbj - 3. september, 2010 at 14:38

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00