VALENTINSSINGLING

Siden jeg begynte å skrive denne bloggen har venner og bekjente begynt å introdusere meg som “Singelingvill” eller ”hun singelbloggeren”. Det har ikke akkurat ØKT sjansene for at den statusen skal endre seg.

Det er synd dette ikke er en videoblogg, så jeg ikke får vist ansiktsuttrykkene på mennene jeg blir introdusert til. Kombinasjonen av rynkede bryn som heves over neserota og øyenlokkene som senkes noen millimeter oser av ”Vik fra meg, du desperate singelsatan” – enten de er single selv eller ei.

Disse månedene har fått meg til å innse at det daglig foregår en stigmatisering av single som desperate, mislykka halvdeler hvis eneste mål i livet er å suge seg fast til en annen halvdel og bli hel og multiplisert.

Da er det deilig at det i tillegg er en egen dag som dyrker tosomheten. Tjoho for det!
Spesielt koselig er det at dagen er oppkalt etter en som fikk sende kjærlighetsbrev til dama før han ble steinet til døde. Dødsromantisk.
Er det slik romantikk folk i forhold vil ha, må de gjerne ha det for meg.

Ifølge reklamen på MTV, behøver du bare å riste på mobilen din om du har lyst på mer romantikk i livet ditt. Så fylles den visstnok med hjerter.
Når jeg rister på mobilen min får jeg beskjed om at SIM-kortet blir låst.

Leiligheten min er riktignok plastret med plakater av kyssende filmpar. Men det gjør ikke tilværelsen min mer romantisk.

Jeg er nemlig ikke romantisk anlagt. Men jeg har sansen for romantikk – hos andre. Jeg gråter som en liten Niagarafoss hver gang jeg ser filmer der folk får hverandre til slutt.
Når det er sagt gråter jeg når Optimus Prime dør i “Transformers II”. Og én gang også da Gizmo ble torturert i “Gremlins 2″.

70 prosent av norske menn har visstnok ikke peiling på hva Valentinsdagen er. Jeg derimot, har ikke peiling på hva den er godt for.

Sånn bortsett fra å indoktrinere single med at vi burde føle oss ufullkomne og ulykkelige og helst nedlegge en partner sporenstreks.

Samt å skaffe kortmakerne, blomsterhandlerne, konfektprodusentene og gullsmedene singling i kassen.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

78 kommentarer

  1. Du har en utrolig artig blogg i alle fall. Vil du gifte deg med meg?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jørgen - 14. februar, 2011 at 00:31
  2. Samt å skaffe kortmakerne, blomsterhandlerne, konfektprodusentene og gullsmedene singling i kassen.
    Så rett Så rett … :D

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Daisy & Carl - 14. februar, 2011 at 01:03
  3. [...] This post was mentioned on Twitter by Hilde Sveås, Ingvill Dybfest Dahl. Ingvill Dybfest Dahl said: Da var det valentinsdagen. Og dette er hva jeg har å si til det: http://tiny.cc/ujabp [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. det er jo en pengemaskin :) på lik linje med jula, halloween osv :P

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hansemann - 14. februar, 2011 at 11:24
  5. Og det er jo uansett kulere å være singel enn par. I dag sletter jeg vennepar som jeg har på Facebook som sender hverandre bamser og hjerter. De ryker en etter en. Jeg syns vi andre skal samles et sted – og ha tilfeldig sex.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristianfj - 14. februar, 2011 at 11:34
  6. Meh… La de lykkelige parene der ute kose seg på den overfladiske og kommersielle valentinesdagen sin – så lenge de ikke glemmer at resten av året er VÅRT :D

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Chrish - 14. februar, 2011 at 11:37
  7. Hjertens enig med forfatteren.

    Hele denne dagen er bare vas og svada. Enda en importert tradisjon fra utlandet for å få oss til å løpe til butikkene og handle en masse rosa søppel.
    Hele opplegget er hyklersk og kommerst. Denne katolske(!) helgenen, Sankt Valentin, er én av cirka 3000 helgener som Vatikanet har kanonisert opp mellom tidene. Det blir omtrent ti helgener å feire hver dag hele året. Og flesteparten av oss i dette landet er ikke engang katolikker. Hvorfor skal vi da feire akkurat denne dagen ? Helt idiotisk og blasfemisk etter min mening..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Roberto - 14. februar, 2011 at 11:39
  8. Det er ikke rart det er et samfunnspress på å danne par. Å være singel er en form for frihet, og frihet skremmer folk flest, da det tvinger deg til å ta og stå for dine egne valg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Andreas - 14. februar, 2011 at 11:49
  9. Valentindagen ble innført i landet av akkurat samme grunn som halloween; for at handelsstanden skal tjene penger. Det var postverket som var først ute her i landet, med valentinkort og så har det bare balla på seg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Effjusikay - 14. februar, 2011 at 11:50
  10. Bra skrevet. Tjener du forresten noe på bloggingen du? Singler det i kassen?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Teken - 14. februar, 2011 at 11:53
  11. Takk, Teken! Nei, jeg vil ikke si det singler noe ekstra i kassen av bloggskrivingen min. Men den er jo en del av arbeidsoppgavene mine, så jeg får lønn.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 14. februar, 2011 at 11:55
  12. Jeg har ikke vært singel på over 6 år, og har enda ikke av den grunn brydd meg større om Valentinesdag..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Darunia - 14. februar, 2011 at 11:59
  13. Når mannen drikker øl, ungene skriker og kroppen din verker som en pose med moste kattunger;

    Kommer du til å savne singeltilværelsen da??

    henrikalpers.blogspot.com

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Alpers - 14. februar, 2011 at 12:00
  14. Så enig, så enig!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mari - 14. februar, 2011 at 12:05
  15. Jeg skjønner heller ikke poenget med Valentine dagen. Den kom som andre sier kun hit fordi noen fant ut at dette kan vi tjene penger på. Føler også at det etterhvert utviklet seg til en dag hvor man på død og liv skal fortelle alle venner at du er glad i dem. Joda vel og bra og fint og flott, men vi har jaggu meg den muligheten resten av året også. Så her i heimen går Valentine dagen forbi i stillhet.. av prinsipp

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Micaela - 14. februar, 2011 at 12:06
  16. Jeg tror valentinsdagen eksisterer for å skape litt romantikk, i en ellers veldig trist måned.. Februar er faktisk den måneden, da flest mennesker sliter med depresjon. Så at det er konstruert en dag man er nødt til å være søte med hverandre og se hverandre dypt inn i øynene et kanskje ikke så dumt.. Jeg tror det kan redde en del forhold ;) Selv skal jeg ut med en venninne, da min kjæreste er ute og reiser.. jaja ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Katrine - 14. februar, 2011 at 12:07
  17. *Liker*!!

    Utrolig bra skrevet. Lo godt av kommentaren om sim-kortet..

    Keep up the good work!! :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Cillamor - 14. februar, 2011 at 12:09
  18. Man trenger ikke være singel for å mene at denne dagen bare er tullete… :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Seline - 14. februar, 2011 at 12:12
  19. Jeg må bare si at du her en utrolig bra blogg!! Jeg har aldri vært noen deltaker i bloggerverden, men tror jeg nå vil gjøre min entree ved å bli en fast leser av denne! :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Eva - 14. februar, 2011 at 12:12
  20. Single eller ikke, jeg liker måten du setter ting på spissen på.
    Jeg oppdaterte statusen min på FB fra “Gift” til “Single” for et års tid siden. Det var som å slå over en bryter: Plutselig ble det mange venners livsoppgave å få meg tilbake til “gift” status.
    Mesteparten av mine problemer som single kommer av venners velmenende men egentlig ganske håpløse forsøk på å få meg “hektet opp” mot noen – du kan jo ikke være alene hele livet – ALLE du kjenner er jo gift – Du vil dø ensom (den siste er jo ganske dyster) – Alle trenger en partner. Den tragikomersielle valantinesdagen ser ut til å inspirere alle mine “velgjørere” til å mangedoble sin innsats.
    For meg er saken klar: Møter jeg “den rette” – så gjør jeg det og gifter meg kanskje igjen. I motsatt fall har jeg det helt utmerket som ting er.
    Fortsett å slåss for singlestatusen som et hederssymbol!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stein - 14. februar, 2011 at 12:17
  21. Det verste jeg har opplevd av “to blir til en” på facebook var en tidligere kamerat av meg som fikk seg kjæreste. Plutselig het han ikke “Per Olsen” lenger, men “Siri og Per”. Hjelpemeg – snakk om digital selvutslettelse. Jeg vet ingenting om denne Siri og det var tydelig at det var hun som var i regi av denne kontoen. Siri og Per måtte slettes. Jeg håper ikke jeg blir som dem… Valentinsdagen får de bare ha! Tåpelig spør du meg, og som du skriver, dødsromantisk… Vi har alle de andre dagene i året :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sunniva - 14. februar, 2011 at 12:20
  22. What? Blir Gizmo torturert i Gremlings 2? Det er jo en skikkelig spoiler for oss som ikke har sett den :/ Bra blogg btw :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mik - 14. februar, 2011 at 12:22
  23. DØR Optimus Prime i Transformers 2???!!! Neste gang, skriv “spoiler alert”! Satan…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Geir - 14. februar, 2011 at 12:22
  24. Mik og Geir: På filmer som er henholdsvis 21 og 2 år gamle, tillater jeg meg noen spoilers. Har dere ikke sett dem ennå – er dere ikke SÅ interessert.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 14. februar, 2011 at 12:25
  25. Det var først og fremst ironisk:-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Geir - 14. februar, 2011 at 12:27
  26. Valentin dagen, morsdag og farsdag, Halloween og fandens oldemor er suspekte og kommersielle påfunn fra US of A. Tjener ingen annen hensikt en omsetning for en HÅRDT prøvet handelsstand. Greier man ikke å mønstre et visst minstemål av romantikk (om man vil da vel og merke) uten at man må ha en dag til det, er man i virkelig, seriøs deep shit.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Balwenie - 14. februar, 2011 at 12:28
  27. Takk for at det er flere enn meg som ikke forstår selve greia med v-dagen :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nemi - 14. februar, 2011 at 12:29
  28. Litt fiffig, så flyttet jeg til USA i ‘95. Da var det ingen her til lands som enset 14. februar som mer enn en litt artig men sær kuriositet som bare kunne ha livets rett i et land som nettop USA.

    Da jeg kom dit, så ja, da var det stor satsning på denne dagen – selvsagt da for næringslivet sin del med (etter sigende) Hallmark i spissen. Rosa og rødt i alle butikker i håp om litt mer mynt i kassen på bekostning av de litt lettlurte forelskede. Det var dermed også ganske merkbart at det var en kaldfront representert av single, som også der viste avsky mot denne merkedagen.

    To år etterpå kom jeg tilbake til Norge, og helt uten forvarsel, så hadde Valentine’s Day reist hit i forveien. Den og Halloween. Disse to dagene fra det Amerikanske nærings- og markedsføringslivets høyborg. Selv enser jeg ingen av disse to dagene, men synes det er sterkt humoristisk at de helt plutselig dukket opp, og så til de grader til glede for den norske handelsstanden! Nordmenn var vel blitt litt kulere med dette. Litt mer amerikansk! Ikke det at jeg synes det er noe trist med amerikanisering, men det var så markant at det ble komisk uansett hva man måtte mene om slikt.

    Så mens vi da venter på 17. mars (St. Patrick’s Day), vil jeg ønske alle single og doble til lykke med denne herlige dagen!

    Mandag er det uansett.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørn - 14. februar, 2011 at 13:01
  29. jeg foreslår en ny dag, “enpersonsdag”

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tom kvist - 14. februar, 2011 at 13:03
  30. Gråter du når Optimus Prime dør?! Drømmedama!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Marius - 14. februar, 2011 at 13:05
  31. Jeg syns det blir litt patetisk av dere å klage på denne dagen. Morsdag og farsdag er også amrikansk. men ingen syter når de dagene kommer.
    Valentindagen er kommet for å bli. Så hvorfor ikke gjøre det beste ut av den i stedet for å syte og klage. Jeg føler at de som ikke skjønner meningen med en kjærlighetsdag enten er sammen med en uromantisk person, eller er singel.
    Og vil du ikke delta på dagen, så er det jo bare å la vær. Men å syte opp og ned…klage på at dette er handelstanden som er ute etter penger..ja den blir for tynn.
    Hva med å lage en romantisk middag for en du er glad i….lage et kort selv….bake en sjokoladekake….legge en rose på puta. Det er jo tanken som teller, og jeg vet at ALLE liker oppmerksomhet. Hvor mye penger man bruker, eller hvordan man benytter seg av denne dagen er helt opp til en selv. Så slutt å klage…slutt å syte…ikke ta gleden fra de som virkelig ser frem til litt ekstra kos på en slik dag. Herregud..den er da bare koselig. At dere gidder irritere dere over den sier sitt..

    Ha en romantisk dag…eller en gledens dag. Med din kjære…med en veldig god venn…dine barn, eller andre du er glad i. Og ikke kom å si at du ikke har noen….;))

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Janne - 14. februar, 2011 at 13:14
  32. Valetins day og halloween er amerikansk kommersiell søppel kultur, kun lagd for at butikkene skal tjene penger, fatter ikke at folk gidder å feire det i norge.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjarnearne - 14. februar, 2011 at 13:19
  33. Janne: Å si at valentinsdagen først og fremst er etablert pga av markedskrefter er på ingen måte “for tynt”.
    Men for all del – alle som liker denne dagen må få kose seg med det. Min blogg er bare en motvekt til alt kjærlighetskoset vi har i avisen i anledning dagen i dag. Det er viktig med balanse – også i form av “syting” som du kaller det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 14. februar, 2011 at 13:23
  34. ….Ballantine’s Day? Jo, den markeres med en liten knert. Selskap, eller ikke..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pope Gregory IX - 14. februar, 2011 at 13:29
  35. Janne:

    Hvis det må en Valentinsdag til for at du lager en romantisk middag eller gjør noe spesielt for din kjære, da har du misforstått litt ;)

    Valentinsdagen er hype, og verken jeg eller typen føler behov for å feire den med brask og bram! Vi klarer da fint nok å vise hvor glad vi er i hverandre uten at det må være på en valentinsdag.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Vana - 14. februar, 2011 at 13:30
  36. Det er ikke sånn at alle vi som er i ett forhold syns at denne dagen er noe å rope høyt over heller.
    Personlig ville jeg satt større pris på om samboeren kom seilende med en blomsterbukett eller lignende en hvilken som helst annen dag i året. En dag hvor han selv har kommet på tanken om at han skal kjøpe blomster fordi han syns jeg fortjener det. Ikke fordi etthvert butikkvindu har fortalt ham at han må tenke på meg den ene dagen.

    Håper denne dagen går fort over :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nina Elisabeth - 14. februar, 2011 at 13:30
  37. Enten er vi uromantiske eller så er vi single…

    Hvorfor ha EN dag der man skal vise at man setter pris på sin ander halvdel, når man har 364 andre dager i året å gjøre det på…? :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nemi - 14. februar, 2011 at 13:33
  38. Har personlig ikke noe imot Valentinsdagen, alltid hyggelig å få kort eller blomster på en ‘’spesiell” dag :)
    Men ja, er så lei så lei alle som skal liksom ‘hjelpe’ meg til å finne en partner, som om jeg ikke er god nok alene, men ufullstendig.
    Vært singel i ca. 8-9 år nå, så tror de fleste begynner å innse at jeg ikke er så mye på leting.

    Vi single får kose oss ekstra på denne dagen, slik vi vet best! :D

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Terese ~ doing art with love ~ - 14. februar, 2011 at 13:33
  39. Jeg har ikke sett Gremlims 2 på en stund nå, men Gizmo ble vel aldri torturert?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    beerk - 14. februar, 2011 at 14:03
  40. Hype; nei jeg sier ikke at man må ha valentin dag for å gjøre noe. For som jeg skriver…dette gjør man jo hele året. Men hvorfor ergre seg over en dag som er kommet for å bli??
    Og hva er så galt med å gi kanskje litt mer oppmerksomhet på denne dagen..enten man gjør det året rundt eller ikke?

    Hvis du og din kjære er så flinke og romantiske….hvorfor gidde ergre seg over en slik dag?
    Det er det jeg mener…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Janne - 14. februar, 2011 at 14:06
  41. Beerk: Du må se Gremlins 2 om igjen. Gizmo ble fanget, bundet fast og torturert av sitt eget grusomme avkom. Men han kom sterkt tilbake med rød Rambo-bandena og hevnet seg med pil-og-bue lagd av binders.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 14. februar, 2011 at 14:15
  42. Dere tweetere og bloggere er så rare! Dere har så mye meninger om ting som ikke betyr noe :) misforstå meg ikke; jeg har kjedet ræva av meg i dag på jobb. For en gangs skyld finnes det ikke restaurantkunder i det hele, og da var det delvis underholdende å lese bloggen til “singelingvill” som hun “ikke” vil bli kallet. Men så kkommenterer dere med teite bunnnløse argumenter. Jeg tror dere må kjede dere like mye som meg i dag :)
    Happy valentines og takk for underholdning!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Herre jemini - 14. februar, 2011 at 14:26
  43. Happy Vday! festlig innlegg som gjorde dagen min.ja, jeg er gift, men var singel i så mange år at jeg ikke har noe problem med å huske den tiden.BTW, prøv å være gift uten barn, det er et påheng du ikke ønsker deg… det med uten…også et sabla mas!
    For meg og mannen er dagen i dag en anledning til å kjøpe noe vi har lyst på trolljegern til ham og øretelefoner til meg..enkelt og greit… kan vi ikke si søte ord ellers i året er det ikke noe å briljere med i dag!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Frolic-Eirin - 14. februar, 2011 at 15:28
  44. Valentinesday og Halloween er noe som absolutt ikke hører hjemme i norge, jeg blir helt matt av folk som skal feire disse dagene, og prøve å lage dette til norske tradisjoner.
    De har sett for mye på amerikanske såpeserier og tror verden er sånn – skru av tv’n og våkn opp!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jens - 14. februar, 2011 at 15:35
  45. Vel – for å si det slik… I en alder av 24 får jeg til stadighet spørsmål om jeg er gift og har barn. Jeg sier nei til begge (så kommer det en flau pause) “Jamen kjære deg, det dukker vel opp noen når du minst venter det!”. (Etterfulgt av et varmt smil og et blikk som minner om medlidenhet)

    Helt riktig, – man skal ikke finne en partner for å “bli hel”. Hvis man mener at man trenger en partner for å bli hel, kan man bare begynne å spørre seg hvilken hjernehalvdel man mangler for at en person skal komme med sin del slik at man komplementerer hverandre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Maren - 14. februar, 2011 at 15:50
  46. Artig blogg :)
    Jeg er gift, men har ikke noe forhold til denne dagen. I mitt hode, og ekteskap, betyr oppmerksomhet mye mye mer en hvilken som helst annen dag i året. En blomst. Impulsiv initiativ til en restaurantmiddag. Et teaterbesøk. Eller kino, for de som foretrekker det. Akkurat i dag betyr dette ‘ingenting’. I forrige uke var det gull. Tenk over det. Noe av det å være romantisk er å være impulsiv, og å følge følelsene sine. Gjør vi det hvis vi gir blomster på Valentines day? Eller gjør vi bare som ‘alle andre’, fordi det er pålagt og obligatorisk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Dennis - 14. februar, 2011 at 15:56
  47. Jeg husker fra gammelt av når morsdagen ble feiret. Farsdag`s feiring er kommet senere. Kansje for pga. likestilling. Men det å feire mødre, kvinner over hele verden for deres innsats de gjorde for familiene som oppdragere. Særlig i tidligere tider. Jeg har mange gode minner fra den tiden morsdagene ble feiret. De føltes så ekte.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Helena - 14. februar, 2011 at 15:58
  48. sutre,sutre,sutre!!

    du burde kalle bloggen din for sutrebloggen! hvorfor bry seg om ting du ikke liker! skaff deg en hobby og fokuser på det istedenfor (nei, kebabspising er ikke en hobby). den bloggen her er melka dilux! morsom i starten, men nå er det nok! akkurat som med valentines day, så begynner denne bloggen å bli en kommers greie fordi du får mange klikk. bruk talentet ditt og skriv om film. ikke masse svada om hvor kjipe alle som ikke er single er! ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    larvik turn-gutt - 14. februar, 2011 at 16:01
  49. Jeg har ikke sett Transformers II! Nå har du ødelagt alt! Håper du aldri får noe Valentineskort! Du kan takke høyere makter for at jeg har sett Gremlins II for hvis ikke hadde jeg vært nødt til å komme til deg på besøk og gitt deg juling.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Duck Manson - 14. februar, 2011 at 16:04
  50. Larvik Turn-gutt: Denne bloggen er i det formatet den er. Den kommer aldri til å bli en solskinnsblogg om tosomhetesn fortreffelighet. Men det finnes jo mange andre av dem der ute du kan kose deg med.
    Og bloggen er ingen hobby – den er en arbeidsoppgave. Jeg gjør den så lenge jeg blir bedt om å gjøre den.
    Siden du er lei av den nå, foreslår jeg den enkle løsningen at du slutter å lese den!
    Larvik Turn-jente

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 14. februar, 2011 at 16:10
  51. Heh.. søtt!

    Bloggen blir tam da den er for påtatt. Bloggen og bloggeren insisterer på seg selv. Lukker øynene for alt det andre som opplagt er like dumt, kun for å gjøre et poeng ad absurdum.

    Forklaring:

    Til alle de som klager på at Valentines Day er laget av handelsstanden…

    -DUUUH!!!

    Kom dere på det helt av dere selv eller????

    Hallo! ALT er laget av handlesstanden.

    Money talks – bullshit walks!! Så enkelt er det!

    Hvorfor plukke ut Valentines day av alle slike idiotiske dager da?? Jeg personlig syns julen er verst når det gjelder handlepress. Søppel du MÅ kjøpe til perifere venner og bekjente og familie og motta søppel du ikke trenger eller har det minste lyst på… jula er verst.. uansett. Med mindre man tror på gud (hvem er egentlig dum da? Uansett har ikke gudetro med gavekjøp å gjøre -hvorfor klager ingen på det?)

    Her nevnes andre ekspempler.

    Morsdag.

    Farsdag.

    Julen – er blitt en handleorgie uten like pga handlesstanden.

    Påske -ok, fra *Jeses dør på korset for våre synder* til *finn egg som påskeharen har lagt*…. helt logisk eller..??

    Halloween. (Hva ER det??)

    Men hvorfor bare ta høytider og slike dager når man først skal klage på at den kyniske handelsstanden skal få oss til å kjøpe mer??

    Gå innom hvilken som helst butikk for kvinner; eks Glitter…. hva skal kvinnfolk med 3000 forskjellige øredobber?? Er det noen som ser forskjell?? Er det noen som merker at det er ulikt? Er det noen som bryr seg??? Det er overflod av ALT!

    Handelsstanden vet for lengst at det er jenter og kvinner som handler mest og kaster bort mest penger på tøys tull og fant og fjas. Mesteparten av rovdrift på naturen kommer oga kvinners umettelige behov for å kaste bort penger på shopping og klær.

    Kanskje dere skulle gått litt inn i dere selv -spesielt bloggeren som prøver å etterlikne Carrie fra Sex og Singelliv 10 år for sent kan spørre seg om det er nødvendig med 9 millioner forskjellge sko og støvlett -typer somingen mannfolk kunne bry seg mindre om eller 2000 ulike håndvesker når en hvilken som helst gjør jobben.

    Eller alle duppedingser for den saks skyld. iPhone, iPad, iPod og iDritt og alt annet unødvendig fjas.

    Vi driver rovdrift på natur og ressurser og jobber oss i hjel i jobber vi ikke vil ha for å tjene penger vi ikke trenger for å kjøpe dritt som ingen egentlig behøver og pådrar oss stress-sykdommer og andre livsstilrelaterte sykdommer og tømmer samtidig jorda og forurenser hele kloden. Med så mye jobbing har man ikke tid til å lage sunn mat og trene og tar en lett løsning med usunn ferdigmat og pådrar seg diabetes og høyt blodtrukk som følge av overvekt for så å hive i seg medisiner som gir bivirkninger.

    Alt henger sammen!

    Rovdrift.

    Handlesstand.

    Å bli pisse-sur på Valentines Day er i beste fall bare en decoy.

    Finn ut hvem dere er og hva dere egentlig vil.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    J.D. - 14. februar, 2011 at 16:11
  52. Meir om primstaven.:
    http://gamlenaboar.uib.no/middel_primstav.html

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Æsea - 14. februar, 2011 at 16:31
  53. Hva sier dere om jeg påstår at den feiringen var en ellevill Berbiske fest, ahidus, som den kabylske paven Gelasieus prøvde å bergrense til å vare kun en dag i året?
    http://kabylia.wordpress.com/2010/02/10/en-kabyle-bak-st-valentinsdagen/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    valentin - 14. februar, 2011 at 16:34
  54. Nei og nei for en fantastisk blogg! Her er det mange gode poeng og skarpsindige observasjoner av den singles (i ditt tilfelle kvinnes) hverdag.

    Men er alt her egne erfaringer eller “låner” du litt fra folk rundt deg?

    Og hva gjør VG den dagen du ikke er singel lenger? :) Happy valentinesday!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Chris - 14. februar, 2011 at 16:57
  55. “70 prosent av norske menn har visstnok ikke peiling på hva Valentinsdagen er. Jeg derimot, har ikke peiling på hva den er godt for.

    Sånn bortsett fra å indoktrinere single med at vi burde føle oss ufullkomne og ulykkelige og helst nedlegge en partner sporenstreks.

    Samt å skaffe kortmakerne, blomsterhandlerne, konfektprodusentene og gullsmedene singling i kassen.”

    Der oppsummerte du mer eller mindre summen av mitt forhold til valentinsdagen. Bifalles! :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sigurd - 14. februar, 2011 at 17:00
  56. vil at du skal ha en vakker valentine kveld.
    som regel når en har vært singel lenge, man glemmer åssen viktig dag som dette er for kjærligheten.
    synes du skriver mye bra og pent.
    er en singel kjærne kar.
    gla i livet.
    ha en flott kveld
    hilsen
    harald

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Harald - 14. februar, 2011 at 17:21
  57. Her i gården går både valentines, halloween, morsdag og farsdag forbi i stillhet. Jula henger jeg med på da, selv om det egentlig blir noe av det samme, men det er i hvertfall en kristen tradisjon, og ikke en næringslivstradisjon.

    Og ja, jeg irriterte meg noe grådig over alle “hurra for mammaer”, “en mor fyller alle roller”, “du er den beste moren jeg kjenner” meldingene på facebook i går, og i dag er det heldigvis ikke mange som har elsket hverandre i alle offentlighet enda. Synes sånne ting er privat!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mynona - 14. februar, 2011 at 17:46
  58. Morsdag – valentines akk o ve…er gift og har to herlige jenter. Takket være Barnehagen fikk mor sin lille oppmerksomhet! En grytebeskytter som ikke tåler varme;) I dag, på selveste valentines sitter jeg her hjemme, med mine to øyenstener og ser på nettet (barnetv), mannen i huset er på reisejobb. Så jeg takker livet, for helsen og at vi er nordmenn! En blomsterkvast kan jeg da kjøpe selv – så får jeg det jeg liker best! Bærer ingen nag for manglende diamanter eller velvalgte ord i et kort, vi har det faktisk veldig fint uten!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Solrun - 14. februar, 2011 at 18:02
  59. Jeg synes det er herlig å være singel på Valentines day! Nå slipper jeg i det minste å bli skuffet over kjæresten..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Iris - 14. februar, 2011 at 18:43
  60. Alt er en sammensvergelse mot oss single. Kommunale gebyrer, valentinsdagen, eiendomsskatten, bompengeringen og gnuens vandringer i Serengeti. Bah.

    MAn er sin egen lykkes smed uansett.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Metallian - 14. februar, 2011 at 19:13
  61. hahaha vik fra meg singlesatan hahah, kult hahah…jeg har et råd til deg,bare importer en gutt fra Thailand hahahah,har du ikke sett det tvnorge programmet,hvis det kan funke for menn da kan det funke for kvinner å..hahhaha
    utenom det,valentine og kultur,det er to ting Norge ikke eier,i USA er det vanlig at til og med single går ut på date med andre som spør,eller venner drar ut sammen..men hvis foreksempel 2 venniner går ut sammen på valentine for å spise her,vil de bli stempla som lesber her…not good.
    Og ja ja hvis det er noen som vil kverulere med at Norge har nok av kultur,pølser,ostehøvel og 17 mai,så ligger du etter.
    Jeg er ikke singel,men typen min gjorde ingenting for meg,han ga meg et selvlagd kort thats it,jeg hadde egentlig lyst til å kaste den i trynet hans(haha) og si hvor er blomstene og sjokoladene,men kunne ikke siden han lagde det selv..og alt det andre sentimental crap..
    Takk til alle som vil utnevne meg som egoistisk,eller ufølsom,dere er ikke noe bedre selv.Truth hurts thats why i tell it :D

    Akkurat som menna i Norge vet hva romantikk er,jeg har aldri sett mennene her gjøre noe som helst for kvinner,de unnskylder seg med ting som romantikk er kommersielt og blabla..er ikke sex også kommersielt.
    Jeg vet folk er ikke enig med det jeg skriver,men det bryr jeg meg lite om,uten forskjellige meninger vil ikke et samfunn fungere.Peace out

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sana - 14. februar, 2011 at 19:22
  62. Nå har ikke jeg fulgt med på bloggen din før, eller har jeg noen formening om du er desperat som singel eller ei, men jeg biter meg merke i at du reagerer på Valentine’s Day som en dag du ikke vet hva er god for. Det er jo riktig at alle komersielle interesser som kan tjene penger på denne dagen hiver seg over alle som kan bite på for å tjene en slant, det er riktig, det gjelder vel alle merkedager, inkludert morsdag, farsdag, julen, påsken osv, men for noen, for eksempel amerikanere, er dette en spesiell dag, ikke en komersiell dag. Det er komersielt i USA også, men i USA trenger den ikke nødvendigvis være det.

    Bare for å gi deg et godt eksempel på alt som folk kan tjene penger på: Den røde julenissen sånn som vi kjenner den i dag er oppfunnet av Coca Cola. På så måte skiller ikke Valentine’s Day ut fra andre merkedager, det er bare en dag du ikke trenger å bry deg om! Vanskeligere er ikke.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thor - 14. februar, 2011 at 19:26
  63. Godt å se at du har tatt opp bloggen igjen! Og du skriver fortsatt svært bra, med mange gode poenger det er lett å nikke gjenkjennende til.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Leif A - 14. februar, 2011 at 23:05
  64. haha, jeg synes synd på deg når du føler at valentinsdagen er en slik trussel mot deg…jeg har hatt det supert med min samboer igjenom 6 år. vi har kost oss på resturant og drukket vin hjemme foran peisen. det gjør vi ikke så ofte lenger pga hektisk hverdag, men bedre å være to, en kattelo;)

    Lykke til videre……og ikke vær så bitter

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sverre - 15. februar, 2011 at 06:59
  65. Vi må finne ut hvem vi er skriver JD.
    Hva hjelper det da? Man blir jo ikke godtatt som fornøyd singel. Jeg har bak meg 15 år med en psykopat og gikk ut av ekteskapet som et vrak. Barnet likeså. Nå får barnet hjelp heldigvis og jeg er kommet meg igjen og koser meg alene. Jeg fyller straks 45 år og jeg er ganske rolig av meg. Kan ta en fest ja men ikke så ofte. Trives med å ta meg av barnet mitt, går på jobb og steller hjemme. Hva er så galt med det? Hvorfor må alle på død og liv påstå at jeg ikke har et fullverdig liv??? Jeg har ikke hatt det så fint på mange mange år! Feir gjerne Valentines day for min del for jeg feirer hver dag at jeg endelig er singel:)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Toril Kristiansen - 15. februar, 2011 at 10:09
  66. Hurra! Endelig tilbake!

    Ikke nok med at Ingvill er festlig, men minst så festlig er alle grinebiterne som tar sarkasmen så til de grader personlig. Priceless :o )

    Takk Ingvill. Jeg var “evig” singel, men er nå samboer. Og jeg savner av og til tiden hvor de eneste sokkene jeg hadde å irritere meg over var mine egne, og valentinesday bare var en unnskyldning til å spise en hel smash-pose. Gode tider…..

    You go girl! Håper du fortsetter lenge med dine singellivbetraktninger!

    c”,)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kanutten - 15. februar, 2011 at 10:49
  67. Takk! Det var moromt og oppløftende å lese.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tove - 15. februar, 2011 at 11:25
  68. Hei dere som snakker om valentine og usa ,valentine er engelsk,prøv google navnet,hvor er dere ?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    inge eilertsen - 15. februar, 2011 at 13:42
  69. Valenties er en helt ok dag det, spesielt om du bare velger og la den gå utover alle de du er glad i. Det er en kjærlightes dag. Om det er den du er sammen med eller dine beste venner, så går vel det ut på ett fett,

    Jeg er også singel, og valentines dag er en dag som alle andre. Og tenk, alle pengene, og stresset jeg sparer meg for! :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lita - 15. februar, 2011 at 15:46
  70. Gleder meg til Transformers 3 :D
    http://www.imdb.com/video/imdb/vi2859506201/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    hyso - 15. februar, 2011 at 16:21
  71. Er trist å lese at så mange tror at halloween er en amerikansk tradisjon…når den faktisk kommer fra IRLAND!!!!Men det gjør det jo ikke noe bedre i mine øyne…:-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hege - 15. februar, 2011 at 18:13
  72. Fantastisk festlig blogg! (…og enda en grunn til å besøke verdensveven et par minutter ekstra, dessverre kanskje?)

    Ser at flere har nevnt det allerede, men jeg henger meg på! Valentinsdagen kan fint nytes av single, så vel som par. Har man ikke kjæresten på kroken, kan man alltids finne på noe med venner. Selv var en venninne og jeg ute og spiste sushi og shoppet litt sammen, og var riktig så hyggelig det også:-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mette - 15. februar, 2011 at 21:03
  73. etter a har lest disse kommentar det er klart at daka nordmen har ikkje skjont kva Valentines dreie seg om, men norsk handel & postverk har forstatt at her kan det tjenes penger !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bente - 16. februar, 2011 at 14:10
  74. Skal du ikke legge inn flere innlegg?

    Jeg tror enormt mange kjenner seg igjen i det du skriver.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Cathy - 4. mars, 2011 at 15:20
  75. Skriv flere innlegg. Vi elsker deg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kate - 6. mars, 2011 at 00:52
  76. Er inn på hver dag og kikker etter om det er kommet inn flere innlegg. Du skriver SÅ bra! Gleder meg til du får skriveånden over deg igjen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Penelopè - 9. mars, 2011 at 13:40
  77. Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!
    Lover å prøve å få tid til et nytt innlegg snart!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvill Dybfest Dahl - 29. mars, 2011 at 22:25
  78. Amen!!!

    K :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kitty Pia - 1. april, 2011 at 20:04

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00